Bibliography of print publications with PDF links
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6948-4256
2024
Francis Hunger; Dominik Bönisch: The Curator’s Machine: Informationsprozessierung Künstlicher Intelligenz im Vergleich zu Datenbankanwendungen. In: Sammlung und Netz: Theoretische und praxeologische Implikationen. Edited by Jörn Münkner, Maximilian Görmar und Joëlle Weis, Wallstein 2024, p. 185-207, https://doi.org/10.15499/kds-006-011 (PDF, open DL)
2023
Unhype Artificial ‘Intelligence’! A proposal to replace the deceiving terminology of AI. Training the Archive / Zenodo, 2023 https://doi.org/10.5281/ZENODO.7524493 (PDF, open DL)
Point Clouds. Scatterplots and Tables as User Interfaces of Artificial ‘Intelligence’ Training the Archive / Zenodo, 2023 https://doi.org/10.5281/zenodo.7554939 (PDF, open DL)
Punktwolken. Scatterplots und Tabellen als User-Interfaces Künstlicher ‘Intelligenz’ Training the Archive / Zenodo, 2023 https://doi.org/10.5281/zenodo.7554463 (PDF, open DL)
“Why so Many Windows?” How the ImageNet Image Database Influences Automated Image Recognition of Historical Images. In: International Journal for Digital Art History, 2023 https://doi.org/10.11588/DAH.2021.6.82135 (PDF, open DL)
2022
Data Workers of All Countries, End It! In: Isabella Kohlhuber/ Oliver Leistert (Hg.): Hamburg Maschine – Digitalität, Kunst und urbane Öffentlichkeiten. Adocs-Verlag 2022, ISBN 978-3943253405, p 98–139 https://www.irmielin.org/wp-content/uploads/2024/05/Hunger-2022-Data-Workers-of-All-Countries-End-It.pdf (PDF, DL)
Inke Arns, Francis Hunger, Marie Lechner (eds.): House of Mirrors, Verlag Kettler, Dortmund, 2022. ISBN: 978-3-86206-996-5 https://www.hmkv.de/files/hmkv/ausstellungen/2022/HOMI/Publikation/House%20Of%20Mirrors%20Magazin%20PDF.pdf (PDF, open DL)
Sozialistische Co-Innovation. Wie in der DDR die relationale Datenbank DABA-1600 entwickelt wurde. Zeitschrift für Medienwissenschaft, Jg. 14 (2022), Nr. 2, S. 65–78. http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/18945 (PDF, open DL)
2021
Transaktionsverarbeitung in relationalen Datenbanken – Zur Materialität von Daten aus Perspektive der Transaktion. In: Friedrich Balke, Bernhard Siegert, Joseph Vogl (Hg.): Kleine Formen. Archiv für Mediengeschichte. Vorwerk 8, 2021, ISBN 9783947238323, p 101–111 https://www.irmielin.org/wp-content/uploads/2024/05/Hunger-2021-Transaktionsverarbeitung-in-relationalen-Datenbank.pdf (PDF, DL)
“Why so many windows?” – Wie die Bilddatensammlung ImageNet die automatisierte Bilderkennung historischer Bilder beeinflusst. Training the Archive / Zenodo, June 2021 https://zenodo.org/record/4742621 (PDF, open DL)
Kuratieren und dessen statistische Automatisierung mittels Künstlicher ‘Intelligenz’. Training the Archive / Zenodo, Oktober 2021 https://zenodo.org/record/5589930 (PDF, open DL)
Curation and its Statistical Automation by means of Artificial ‘Intelligence’. Training the Archive / Zenodo, November 2021 https://zenodo.org/record/5705769 (PDF, open DL)
2019
Data resists the five-act form. Interview with Francis Hunger by Cristina Cochior / Ruben van de Ven. Plotting Data, Website, 18 September 2019 http://plottingd.at/a/interviews.html#data-resists-the-five-act-form (PDF Download)
How to Hack Artificial Intelligence. Artistic projects and current research on the (dis)abilities of machine learning techniques. In: State Machines – Reflections and Actions at the Edge of Digital Citizenship, Finance, and Art. Edited by: Inte Gloerich, Marc Garrett and Yiannis Colakides. Institute of Network Cultures. Amsterdam, ISBN 978-94-92302-33-5, p 129–144 http://networkcultures.org/wp-content/uploads/2019/03/StateMachines_v14_zondermarks-1.pdf (PDF Open DL)
2018
Epistemic Harvest – The electronic database as discourse and means of data production. In: A Peer Reviewed Journal About Research Values, Universität Aarhus, Juli 2018, vol 7, no 1, 2018, https://doi.org/10.7146/aprja.v7i1.115064 (PDF, Open DL)
2016
Infrastructural Inversion. Or how to »open« black boxed Database Management Systems. Research Center for Proxy Politics/UdK Berlin.
2015
Search Routines – Narrations of Databases. Francis Hunger, Lena Brüggemann (Hg.), Kunstraum D21, Leipzig, ISBN 978–3‑00–050502‑7
2014
Uns wollte man dahin zurückschicken, woher wir kamen. Interview mit Valentina Ponomarva, Moskau August 2010. In: Schwartz, Anding, Meyer (Hg.): Gagarin als Archivkörper und Erinnerungsfigur. Verlag Peter Lang, Frankfurt/Main, 2013, S. 153–164, https://doi.org/10.3726/978-3-653-04005-0
Bleibt gelassen Freunde – wir haben noch alles vor uns. Die Beinahe-Raumfahrerin Valentina Ponomarva und das Scheitern gesellschaftlicher und persönlicher Utopien. In: Schwartz, Anding, Meyer (Hg.): Gagarin als Archivkörper und Erinnerungsfigur. Verlag Peter Lang, Frankfurt/Main, 2013, S. 165–186, https://doi.org/10.3726/978-3-653-04005-0
2012
History has left the Building. Catalogue. Spector Verlag, Leipzig, 2012 with an essay by Inke Arns and Texts by Fabian Saavedra-Lara
Two interviews: Jodi, Tobias Bernstrup. In: Videogames and Art. Intellect Books, London/ Chicago University Press, 2nd edition
2010
Francis Hunger (ed.): Satellite/Border/Footprint. 100 pages, HMKV, Dortmund, 2010 with essays by Lisa Parks, Francis Hunger, Patrick Funk and the participating artists
2008
Francis Hunger (ed.) SETUN. An Inquiry to the Soviet Ternary Computer. Institut für Buchkunst Leipzig, 2008. 200 pages with illustrations, German/ Englisch, ISBN 3-932865-48-0, graphic design by Helmut Voelter
Copy Value. Privatised Universal Goods and the Mass Digital Reproduction of Cultural Artefacts. In: Inke Arns, Francis Hunger: Anna Kournikova Deleted By Memeright Trusted System – Art in the Age of Intellectual Property. Hartware MedienKunstVerein, Dortmund, 2008, English / German 224 pages, ISBN: 978-3-941100-26-8
Short Essays: Daniel G. Andujar: Postcapital Archive. Christophe Bruno: Logo.Hallucination. Claire Chanel: Stay Fly. Electroboutique: Commercial Protest. Fred Fröhlich: Volume I. Nate Harrison: Can I get an Amen. monochrom: Instant Blitz Copy Fight. Ramon & Pedro: The Grey Video. Stay Free: Stay Free’s Illegal Art Compilation. UBERMORGEN.COM, Alessandro Ludovico, Paolo Cirio: Amazon Noir, The big book crime. In: Inke Arns, Francis Hunger: Anna Kournikova Deleted By Memeright Trusted System – Art in the Age of Intellectual Property. Hartware MedienKunstVerein, Dortmund, 2008, English / German 224 pages, ISBN: 978-3-941100-26-8
Francis Hunger (ed.): Satellite Voyeurism. With contributions by: Marc Böhlen, Regine Debatty, Alejo Duque, Thilo Elsner, Martin Heckmann, Francis Hunger, Katherine Marmor, Manuel Schmalstieg. Dortmund, 2008
Short Essays: Michael Aschauer: 24/7 – Into the Direction of Light. Jonah Brucker-Cohen: WifiHog & Wifi-Liberator. Usman Haque, Bengt Sjolen, Adam Somlai-Fischer: Wifi Camera. Evamaria Trischak: 4816. Franz Xaver: HydrogenIn: Waves – The Art of the Electromagnetic society. Catalogue.. Dortmund, 2008
Short Essays: !Mediengruppe Bitnik und Sven König: Opera Calling. 010 0101110101101.org: Nikesquare. Ursula Biemann: Black Sea Files. Martin Brand: Match. Minerva Cuevas/ Mejor Vida Corporation: Del Montte International Media Campaign. In: Hartware Medienkunstverein 1996-2008. Kettler Verlag, Bönen, 2008
2007
Francis Hunger (ed.): The Sputnik Gazette.
- Issue 1 ∫ February 18, 2007 – Introduction
- Issue 2 ∫ March 15, 2007 – Marko Peljhan Interview
- Issue 3 ∫ April 15, 2007 – Early History of GPS
- Issue 4 ∫ May 20, 2007 – Dragan Zivadinov Interview
- Issue 5 ∫ July 15, 2007 – Lisa Parks Interview
- Issue 6 ∫ October 1, 2007 – Schedule of International Sputnik Day
2006
Francis Hunger (ed.): How I learned to love RFID – RFID as an artistic tool. With texts and images by Dorothea Carls, Jasmina Tesanovic, Rob van Kranenburg, Bruce Sterling, Oliver Leistert, Timo Arnall, Franziska Nori, Inke Arns, Francis Hunger. Dortmund, 2006
Short Essays: CCTV, CCTV Sabotag, Del Montte International Media Campaign, How to be a community radio station, Irational Transfer Stall, London Pirate Listening Station. In: The Hartware Guide to irational. Catalogue, Revolver – Archiv für aktuelle Kunst, Frankfurt am Main, 2006, 136 pages, s/w illustrations, ISBN: 3-86588-299-4, 3 cards, 1 folder with colour illustrations documenting the exhibition at PHOENIX Halle and the irational Action Weekend (Sep 2006)
RADIOqUALIA & RIXC – Solar Radio Station. In: Face the Unexpected. Media Art from Estonia, Latvia and Lithuania, catalogue, 2006
2005
Wargames: Hackers playing – The identity construction of computer hackers discussed along the movie Wargames (1983). lecture, 2005
Wargames: Hacker spielen – Über die Identitätskonstruktion des Hackers anhand des Films Wargames (1983). Vortrag, 2005 (in German)
2004
The idea of doing nothing – Interview with Tobias Bernstrup on the intersection of computer games and art in Bernstrup’s works. In: Clarke, Andy and Grethe Mitchell (eds.): Videogames and Art. The University of Chicaco Press/ Intellect Books Ltd., London, 272 p., 2007, 2012 (2nd. edition)
Perspective Engines – An interview with JODI by Francis Hunger on the intersection of computer games and art in Jodi’s works. In: Clarke, Andy and Grethe Mitchell (eds.): Videogames and Art. The University of Chicaco Press/ Intellect Books Ltd., London, 272 p., 2007, 2012 (2nd. edition)
2003
Computer als Männermaschine – Computer in einem patriarchalen und kapitalistischem Kontext (in German)
Open Source – Open Gender – Part Three of: Computer as a male machine: Computer in a patriarchal and capitalist context
Francis Hunger: Open Source – Open Gender. In: P. Spillmann (ed.): Sourcebook. Common Property, Allgemeingut. 6. Werkleitzbiennale, Halle, 2006, p. 174-177 (in German)
2002
Donna Haraway und Roswitha Scholz haben sich bisher nicht getroffen. Sie haben auch noch nicht miteinander über Cyborgs und Wertabspaltung gesprochen – Über Wertabspaltung und prekäre Haushaltsökonomien. (PDF deutsch)
2001
Acoustic.Space.Lab in Liepaja / Lettland – Radioteleskop im Dienste der Kunst. (PDF deutsch) In: Telepolis.
Copyleft in der Kunst und Copyright in der Popkultur – Vom stillen Ignorieren und bewußten Verletzen. Über Fakes, Plunderphonics, Yawn, 01.org, DX und neoism. (PDF deutsch)
1999
Das offene Kunstwerk und dessen Umherirren in den Konzepten interaktiver Kunst – Kritik einiger Konzepte interaktiver Kunst. (PDF deutsch)